موج کره ای
مقصود از موج کره ای ، گسـترش اقبال بـه تولیدات رسـانه ای و فرهنگ عامه پسـند کره ی جنوبی است که در زبـان کره ای ازآن به «هالیـو» یاد میشود.
این اقبال در نتیجۀ راهبـرد دولتی_صنعتـی طراحی شـده، به منظور صدور تولیدات صنعت سرگرمی کره به بازارهای آسـیایی و با هدف دست یابی بــه ســود اقتصادی رخ داد. به عبارت دیگر، اقتصاد در گســترش ایــن پدیــده، نقــش اساســی داشــته اسـت.
شاید تا همین چندسال پیش وقتی اسم کشور کره را میشنیدیم به یاد لوازم خانگی میافتادیم، کره برای ما یادآور صادرات یخچال، تلویزیون و حتی گوشی تلفن همراهی که از کره به کشورهای مختلف دنیا بود اما حالا با گذشت چند دهه، کره فرهنگش را هم به اقصا نقاط جهان صادر میکند. یک روز فیلم سینمایی میسازند و اسکار میگیرند، روز دیگر گروه موسیقی پاپشان در پخشکننده موسیقی جوانان پخش میشود و روز دیگر با سریالی میسازد که رکوردهای تاریخی را جابهجا میکند.
با سرمایهگذاری و توجه دولت، موج هالیو روز به روز گستردهتر شد و از ابتدای قرن ۲۱، کره به عنوان یکی از موفقترین کشورهای صادرکننده فرهنگ و توریسم در دنیا معرفی شد. برای بیش از صد سال آمریکا تنها کشورِ مدعیِ صادرات فرهنگی بود، اما کره و انگلیس این انحصار را از آمریکا گرفتند. دولت که شاهد پیشرفت کشور بود، در برنامهریزی سالانه، بودجهای را به این کار اختصاص داد. در سال ۲۰۱۴، این مبلغ، یک درصد درآمد خالص کشور بود که حدود یک میلیارد دلار میشد.
البته نباید نقش شبکههای اجتماعی و شبکههای اشتراک ویدئو مانند یوتیوب را نادیده گرفت. کره، بخش بزرگی از ترویج و گسترش فرهنگش را مدیون این شبکهها است.
بلافاصله بعد از پخش فیلمها و سریالها، روند ترجمه آنها آغاز شده و در اندک زمانی، به زبانهای مختلف ترجمه و در دسترس عموم قرار میگیرند. موضوعات جالب و متنوع باعث شده بسیاری از آنها در کشورهای دیگر بازسازی شوند. مثلا در سال ۲۰۱۳ سریالی با عنوان «پزشکان خوب» در کره ساخته شد که داستان یک جراح نابغه اوتیستیک بود. در سال ۲۰۱۷، نسخه آمریکایی این سریال، دقیقا با همین عنوان، ساخته شد. در سال ۲۰۱۹ هم، نسخه مشابهی در ترکیه با عنوان پزشک معجزهگر ساخته شد.
موج کرهای شامل فعالیتهای مختلفی است، اما مشهورترین آنها کیپاپ (Kpop) یا همان صنعت موسیقی کره و کیدراما یا همان صنعت سریالسازی کره است
ویژگی مهم جریان فراملی موج کره ای ، مشـارکت فعـال دولـت کرۀ جنوبـی در تأسـیس و بهره بـرداری از صنایـع خـلاق به عنـوان ابزار پیشرفت اقتصادی و سیاسی بـوده اسـت. دولت کره، ایـن راهبـرد را در اواخـر دهـۀ ١٩٩٠ بـه کار گرفـت و در ایـن دوره، صنایـع خـلاق، به عنـوان بخشی کلیـدی بـرای رشد اقتصاد کـرۀ جنوبـی تعییـن شـد (چـوی و مالیانگ)از زمانی که
هشـتمین رئیس جمهـور کـرۀ جنوبـی، کیـم دائـه جونـگ١ (٢٠٠٣‐١٩٩٨)، خـود را «رئیس جمهـور فرهنگ» نامیـد، بودجــۀ بخــش فرهنــگ افزایــش چشــم گیری یافـت. او تأکیـد کـرد کـه کـره بایـد انـرژی ملـت را صـرف جهانی سـازی فرهنـگ ایــن کشــور کنــد؛ به نحوی کــه تجــارت، ســرمایه گذاری، گردشـگری و مبـادلات فرهنگـی را گسـترش دهـد
در پی طرح ایـن نقشـه، یو ایـن چون، وزیر پیشین فرهنگ، ورزش و گردشگری کره، توجه ویـژه ای را بـه موج کره ای، با هـدف برندسازی از کره و فرهنگ کره ای معطوف کـرد ، جانشـین دائـه جونـگ، ره مو هیـون (٢٠٠٨‐٢٠٠٣)، هـم از سیاسـت های حمایتـی از فرهنگ، فاصله نگرفت و چشـم اندازی با عنوان «پنجمین کشورقدرتمند فرهنگی» را با این پیام ترسیم و ترویج کرد که «قرن ،٢١ عصرفرهنگی خواهـد بود، به نحوی که قدرت فرهنگی قدرت اقتصادی تبدیـل میشـود» ازایـن رو، موج کره ای به تدریج برای سیاست گذاران ایـن کشـور به عنوان «سـلاح» کره در میـدان تبادلات فرهنگی و روابـط خارجـی اهمیـت فرهنگی و سیاسی زیـادی یافـت و به پدیده ای تبدیل شـد که کرۀ جنوبی را از کشوری پیرامونی و مصرف کننـدۀ تولیدات فرهنگی مهاجم غرب، ژاپـن و هنگ کنگ بـه تولیدکننده و صادرکنندۀ فرهنگی تبدیل کرد.
ازاواسـط سـال ٢٠٠٠ میلادی، موج کره ای به طـور چشــم گیری در کشـورهای حاشیۀ اقیانـوس آرام و بـه دنبال آن قـارۀ امریـکا ، اوراسـیا و افریقـای شـمالی رواج یافـت. در ایـن زمینـه، نشـریۀ فایننشـال تایمـز (٢٠٠٢) نوشـت: «صنایع خلاق کـره در بازارهـای کشـورهای آسـیایی همسـایه رو بـه گسـترش هسـتند». موفقیـت کره به عنـوان کشـور صادرکننـدۀ تولیـدات سـرگرمی در اواخـر دهـۀ ١٩٩٠ زمانـی شـروع شـد کـه سـریال های تلویزیونـی آن در ژاپـن، چیـن و آسـیای جنـوب شـرقی بـه نمایـش درآمدند. همچنیـن دولـت از توسـعۀ صنعـت فرهنـگ کـره در خارج از کشـور حمایـت کـرد و آن را ابزاری بـرای قدرت نـرم خود و ارتقـای نـام و اعتبار کـره در منطقـه میدیـد. مردم منطقـه، دیـدن سـریال های کره ای را شـروع کردند
و پــس از مدتی ترانه هـای پاپ گروه های موسـیقی پسـران عرضه شـد. تایلند از نخســتین کشــورهایی بــود که تحت تأثیـر موج کره ای قـرار گرفــت. پــس از آن، نوجوانـان و جوانـان کشـورهایی ماننـد تایلنـد، طرفـدار همـه چیـز کره شـدند؛
غـذای کـره ای، فرهنـگ کـره ای و حتـی بسـیاری از آنهـا زبـان کره ای را فـرا گرفتنـد.
۵ دیدگاه
[…] موفقیت موج نخست کـه بـر انتشار سـریال های درام تلویزیونی متمرکزبود، […]
[…] موضوع سوغاتی فرهنگی کره برای نوجوانان […]
[…] کارگاه موج کره ای (شناخت گروه های BTS ؛ موسیقی های کره ای و آسیب […]
[…] موج کره ای یا هالیو، فراتر از یک مد زود گذر، به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شده است. این پدیده، با نفوذ عمیق در فرهنگهای مختلف، تغییرات قابل توجهی را ایجاد کرده است. در ادامه به برخی از مهمترین تأثیرات تب کرهای بر فرهنگ جهانی اشاره میکنیم: […]
[…] کیپاپ (K-pop) بهعنوان یکی از مهمترین محصولات فرهنگی کره جنوبی، در سالهای اخیر بهشدت در میان نوجوانان و جوانان […]