آهنگ خون عرق اشک خون از bts

🔸«جین» در فضایی موزه‌مانند، رو به روی تابلوی معروف سقوط فرشتگان سرکش، اثر “پیتر بروگل” نقاش دورهٔ رنسانس، می‌ایستد و مبهوت به آن زل می‌زند، در حالی‌که یکی از سمفونی‌های مذهبی یوهان سباستیان باخ در پس‌زمینه شنیده می‌شود.

🔹حضور این تابلوی معروف، باز معرّف تم اصلی آلبوم بال‌ها (برگرفته از رمان دمیان)، یعنی تقابل میان بخش تاریک و روشن وجود آدمی و در نهایت صلح و سازش و به تعادل رسیدن این دو بخش است.

🔸در سرتاسر این موزیک ویدئوی بسیار مهم و پیچیده، یک موتیف مکرر تکرار می‌شود: «دستی که از جلوی چشمان پسر معصوم کنار می‌رود و او حقیقت جهان را می‌بیند». این همان حقیقت شیطانی مد نظر نویسندگان و طراحان این آهنگ‌ها و ویدئوها است: «درهم‌آمیختگی شرّ و نیکی و عدم وجود مرزی میان حق و باطل».

🔹در این موزیک‌ویدئو، عمدتاً «جیمین» را می‌بینیم که به‌صورت مکرّر چشمانش توسط چشم‌بند یا دستان دیگران باز و بسته می‌شود. جیمین شخصیتی است که در ویدئو «سیب» یا میوه ممنوعه را می‌خورد

🔸در بخشی دیگر از موزیک‌ویدئوی «خون، عرق و اشک»، تابلوی معروف “سوگواری برای ایکاروس” اثر «هربرت جیمز دریپر» دیده می‌شود.

🔹در اساطیر یونانی، ایکاروس موجودی بالدار بود که چون در پرواز خود به خورشید بسیار نزدیک شد، بال‌هایش سوخت و سقوط کرد و جان داد.

🔸استفاده از تابلوی ایکاروس در این موزیک‌ویدیو، این پیام شیطانی را القاء می‌کند که دانستن «حقیقت» (از منظر پیروان ابلیس)، باعث سوختن بال‌های انسان (نماد معصومیت و فرشته‌سایی انسان) و «زمینی‌شدن» او می‌گردد.

🔹ایکاروس در محافل شیطانی، نمادی مقدّس محسوب می‌شود که قربانیِ تلاش برای دانستن و آگاهی شد. شیطان‌پرستان در عقاید کفرآمیز خود، ایکاروس را نماد «انسان» می‌دانند که چون خواست به معرفت برسد، مجازات و از بهشت رانده شد!

🔸موزیک ویدئوی «خون، عرق و اشک»، با سکانس نمایش مجسمهٔ نزول موجودی بالدار با بال‌های سیاه به پایان می‌رسد که در واقع همان تجسّم دمیان یا آبراکساس است.

🔹«جین» لب‌های شیطان را می‌بوسد و با او به وحدت می‌رسد (به معنای پذیرفتن وجه شیطانی و شریر). و ما «تهیونگ» را می‌بینیم که جای بال‌های سوخته روی پشت اوست و رو به دوربین لبخند می‌زند (به رضایت رسیده است).

🔸هم‌زمان، فواره‌ها برمی‌خیزند، اشک‌های شوق رنگی از چشمان مجسمه جاری می‌شود، چشم‌بندها می‌افتند و چشم‌اندازهای پیشین تکه‌تکه می‌شوند و از بین می‌روند.

🔹در صحنهٔ پایانی، تهیونگ جلوی آینه‌ای می‌ایستد که بالای آن جمله‌ای به آلمانی از “فریدریش نیچه” نقش بسته است: «اگر می‌خواهی ستارهٔ رقصان درونت زاده شود، باید آشوبی در وجودت ایجاد کنی.» (نظم از دل آشوب)

🔸در پایان رمان دمیان نیز، «دمیان» روی لب‌های سینکلر را می‌بوسد. در انتها، سینکلر در آینه، خود و دمیان را یک موجود می‌بیند. در واقع، دمیان، وجه یا نیمهٔ شرور وجودی خود او بوده است. تمام وسوسه شیطان این است که به آدمیزاد بقبولاند که بخش شرور وجود خود را نه‌تنها مهار نکند، که به رسمیّت بشناسد و بلکه تقدیس کند.

🔹عیناً همهٔ فرازهای مهم رمان دمیان، در موزیک ویدئوهای به‌هم پیوستهٔ بال‌ها از بی تی اس وجود دارد و حتی صحنه‌ای که یکی از اعضاء (جین) که تجسّم سینکلر در ویدیو است، خود را در آینه می‌بوسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *